woensdag 13 september 2017

Wulpse lente? Schrale herfst!



Kastanjemineermot of Schimmel?



Mijn jubel-lied over de Wulpse Lente van dit voorjaar eindigde met de opmerking: meer bloemen = meer insecten - is meer insecteneters.
Nu moet ik met treurnis toezien hoe alle paardenkastanjes (de gewone wilde) in Kortenhoef, Nederland, Zweden incl. Gotland en Denemarken al weken méér dan triest ogen en aftakelen. De bladeren verkleuren, verschrompelen en vallen vervroegd af. 
Naar horen zeggen zelfs in heel West Europa, maar dat heb ik niet zelf kunnen constateren.
Wageningen Universiteit geeft als diagnose: de kastanjemineermot, althans de larfjes (2-3 mm) van de Cameraria Ohridella, die mijngangetjes in de bladeren zouden graven en van het bladgroen leven. Door de versnelde klimaatverandering zouden deze moordenaartjes snel vanuit Macedonië naar het noorden zijn gemigreerd. Het komt mij een beetje onwaarschijnlijk voor dat echte vlindertjes -vooral zulke miniscule- in een of twee jaar zulke grote arealen als hele continenten kunnen veroveren. 
Dan zou de verklaring dat het hier een schimmel betreft mij logischer voorkomen: de Phyllosticta Sphaeropsoidca veroorzaakt vergelijkbare vlekken op de kastanje bladeren. 
Daar staat tegenover dat de bomen waarschijnlijk de mineermotjes beter kunnen overleven dan een schimmelziekte die zich met ieder vallend of dwarrelend blad verder verspreidt.
Ik ben bang dat we het de volgende al dan niet wulpse lente pas zullen weten.......
Zo gaat die bruisende voorjaarsstart toch als een nachtkaars uit: ik hoop dat alle motten er in vliegen.
De bladschimmel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten