Mijn eerste serieuze blogsel Evolutie (2) had als strekking dat de Homo Sapiëns, als uitkomst van "de Schepping", niet vanzelfsprekend een moreel en ethisch hoogstaand wezen zou zijn. Tot op heden nog steeds een vrij houdbare stelling. In gezelschap van Dineke en Dimitri had ik de Darwindag van het Humanistisch Verbond bezocht, in Pakhuis De Zwijger te Ams. Het was 9 februari 2009.
Het label "Evolutie" is inmiddels 36 edities verder en wij meer dan 36 maanden ouder. Weer togen wij gedrieën naar een Congrescentrum: de Domstad in Utrecht, nu bijeen onder de vlag van mijn Skepsisgenootschap.
Ook vandaag stond de mens en zijn ontwikkeling centraal: en welk Apenstaartje kwam er hier uit de mouw? De Homo Zappiëns. Het begint vandaagdedag al in de box met de kids-Ipad, op de crêche met het playmobieltje en eindigt(?) op de basisschool via de Ipod met de smartphone. En ook deze multitaskende, multiconnected mensenkinderen willen wij graag inwijden in de kennis en kunde die ze nodig hebben om te begrijpen wat ze aan het doen zijn en ook wat ze moeten laten. Met internet kun je van alles, maar niets zonder kennis, of zoals Dineke zich herinnerde: "N'escalier pas dans cette drôle car elle est semaine" componeer je zo uit een dictionnaire, geen fransooz die je begrijpt. En voor "multitasken" hebben onze hersenen geen processor!
"Bij de les" ging over dubieuze, ingeslopen en min of meer ongewenste ontwikkelingen in het huidige basis- en voortgezet onderwijs. Aanbieden wat het kind leuk vindt. Getallen in hun waarde laten. Competentie boven kennis. Kinderen zichzelf laten leren om te leren met de onderwijzer op loop- of zwaaiafstand (olozadocenten).
De sprekers *) waren van onbetwist hoogwaardige kwaliteit en de conclusies gematigd positief: als we de diagnose van de ontsporing kennen kunnen we aan therapie werken; maar helaas! De gewenste bijsturing is -tot aller ontsteltenis- zwaar politiek geladen. De adviescommissies, de hoorzittingen, de conceptontwerpen en de wederhoorzittingen zijn tijdrovend en weinig deskundigheidsbevorderend. Het kan toch niet waar zijn dat vvd-ers anders over goed onderwijs denken dan pvda-ers? Ja, dat blijkt tenenkrommend waar.
De sprekers *) waren van onbetwist hoogwaardige kwaliteit en de conclusies gematigd positief: als we de diagnose van de ontsporing kennen kunnen we aan therapie werken; maar helaas! De gewenste bijsturing is -tot aller ontsteltenis- zwaar politiek geladen. De adviescommissies, de hoorzittingen, de conceptontwerpen en de wederhoorzittingen zijn tijdrovend en weinig deskundigheidsbevorderend. Het kan toch niet waar zijn dat vvd-ers anders over goed onderwijs denken dan pvda-ers? Ja, dat blijkt tenenkrommend waar.
In Nederland kun je zakken voor je eindexamen als je bij Biologie geen uitleg kunt geven over Intelligent Design! En dan hebben we het over "Evolutie" maar...... de staartdeling komt terug!!
Ná de kabinetsformatie??
*)
Huub Phillipens (Beter Onderwijs Nederland)
August Hans de Boef (HvA)(Hogeschool van Amsterdam)
Klik deze helden even aan en treedt hun ideeënwereld binnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten