Toevallig schreef ik vanmorgen een paar aantekeningen op voor een interview met een Duits weekblad over de relatie Volendam-PVV. Daar wordt veel onzin over verteld door amateuristische antropologen. Ik heb het op een rijtje gezet en deel het graag met je: Waarom in Volendam op de PVV gestemd wordt 1. De betekenis die daar aan wordt gegeven is nogal eens gemakzuchtig en doet bepaald geen recht aan de motieven van de Volendamse kiezers. Zo is er bijvoorbeeld geen sprake van etnische vooringenomenheid, terwijl dat wel vaak als verklaring wordt gepresenteerd. 2. Op Volendam bestaan er andere redenen om op de PVV te stemmen dan voor mensen uit oude stadswijken in grote steden. 3. Volendam kent vanouds een egalitaire, republikeinse en harde cultuur. De twee belangrijkste eisen zijn dat je voor je eigen inkomen zorg draagt en dat je geen andere dan algemeen geaccepteerde eisen aan je omgeving stelt. Het grootste verwijt dat Volendammers elkaar kunnen maken is dat iemand een uitkering heeft. Dat wordt niet geaccepteerd. Je werkt zolang je kunt werken en je stelt geen eisen aan het werk als er geen keuze is. Op Volendam is het heel gewoon als een gepromoveerde academicus die nog geen werk heeft aan de lopende band staat om vis te fileren of als stukadoor aan het werk gaat. In Volendam accepteert men ook niet van elkaar dat men zichzelf bijzonder vindt. Doe gewoon is de omgangsregel. 4. Volendam kent als vanouds een betrekkelijk grote groep zwevende kiezers die wellicht sterker dan elders met trends meegaat. Het is de eerste verklaring voor het grote aantal PVV stemmers bij de verkiezingen van 2010. In 2012 was het alweer een stuk lager. 5. De populariteit van Wilders kan voor een deel worden verklaard uit het feit dat deze geen blad voor de mond neemt. Dat komt overeen met de Volendamse omgangscultuur die nogal direct is. 6. De afkeer van ‘uitkeringstrekkers’ is mede een zeer voor de hand liggende verklaring voor de populariteit van de PVV. Men accepteert het niet van elkaar en men accepteert het niet van anderen. Het is een van de redenen waarop er op Volendam nauwelijks links wordt gestemd. Men vindt links te gemakkelijk bij het verstrekken van uitkeringen en subsidies. 7. Een verklaring kan mede gevonden worden in de gegroeide afkeer van etnische groepen waar het aantal verstrekte uitkeringen hoog is. Deze afkeer is niet gebaseerd op etniciteit. Er zijn voorbeelden genoeg van allochtonen die goed vallen binnen de Volendamse gemeenschap. Dat zijn dan ook zonder uitzondering mensen die net als Volendammers hard werken en gewoon doen. 8. Dat er van oudsher geen tot nauwelijks etnische vooroordelen bestaan kan onder meer worden aangetoond vanuit de nauwe banden die er altijd met de joodse gemeenschap uit Amsterdam hebben bestaan. Joodse marskramers waren populair, daaruit zijn zelfs familiebanden ontstaan. Verschillende Volendamse families hebben joodse voorouders in hun stamboom. Volendamse vissers hebben tijdens de tweede wereldoorlog een grote rol gespeeld bij het overzetten van joden naar Friesland. Ze konden dat omdat ze ook tijdens de oorlogsjaren vergunning hadden om op het IJsselmeer te vissen. 9. Vanuit Volendam bestaan ook van oudsher sterke banden met etnische gemeenschappen elders. Aanvankelijk verliep dit via de vele missionarissen uit Volendam. Voor de gemeenschappen waar deze werkten werd en wordt veel geld en goederen ingezameld. Uit deze beweging is er ook een hulpverleningsstroom richting de voormalige Oostbloklanden ontstaan. Nog bijna wekelijks vertrekken er transporten in die richting tot in de Oekraïne aan toe. 10. In Volendam als volledig katholieke gemeenschap zijn er zeker ook tendensen aan te wijzen die men kan uitleggen als een zekere behoedzaamheid ten opzichte van andere religies. Dat geldt zeker ook voor de islam. Een moslim die normaal doet (je moet op Volendam als moslim bijvoorbeeld niet verlangen dat er geen alcohol wordt geschonken waar ze bij zijn) en werkt, zal op Volendam in de gemeenschap worden opgenomen. (met dank overgenomen uit Hoeiboei.blogpot.com)
Waarom in Volendam op de PVV gestemd wordt
1. De betekenis die daar aan wordt gegeven is nogal eens gemakzuchtig en doet bepaald geen recht aan de motieven van de Volendamse kiezers. Zo is er bijvoorbeeld geen sprake van etnische vooringenomenheid, terwijl dat wel vaak als verklaring wordt gepresenteerd.
2. Op Volendam bestaan er andere redenen om op de PVV te stemmen dan voor mensen uit oude stadswijken in grote steden.
3. Volendam kent vanouds een egalitaire, republikeinse en harde cultuur. De twee belangrijkste eisen zijn dat je voor je eigen inkomen zorg draagt en dat je geen andere dan algemeen geaccepteerde eisen aan je omgeving stelt. Het grootste verwijt dat Volendammers elkaar kunnen maken is dat iemand een uitkering heeft. Dat wordt niet geaccepteerd. Je werkt zolang je kunt werken en je stelt geen eisen aan het werk als er geen keuze is. Op Volendam is het heel gewoon als een gepromoveerde academicus die nog geen werk heeft aan de lopende band staat om vis te fileren of als stukadoor aan het werk gaat.
In Volendam accepteert men ook niet van elkaar dat men zichzelf bijzonder vindt. Doe gewoon is de omgangsregel.
4. Volendam kent als vanouds een betrekkelijk grote groep zwevende kiezers die wellicht sterker dan elders met trends meegaat. Het is de eerste verklaring voor het grote aantal PVV stemmers bij de verkiezingen van 2010. In 2012 was het alweer een stuk lager.
5. De populariteit van Wilders kan voor een deel worden verklaard uit het feit dat deze geen blad voor de mond neemt. Dat komt overeen met de Volendamse omgangscultuur die nogal direct is.
6. De afkeer van ‘uitkeringstrekkers’ is mede een zeer voor de hand liggende verklaring voor de populariteit van de PVV. Men accepteert het niet van elkaar en men accepteert het niet van anderen. Het is een van de redenen waarop er op Volendam nauwelijks links wordt gestemd. Men vindt links te gemakkelijk bij het verstrekken van uitkeringen en subsidies.
7. Een verklaring kan mede gevonden worden in de gegroeide afkeer van etnische groepen waar het aantal verstrekte uitkeringen hoog is. Deze afkeer is niet gebaseerd op etniciteit. Er zijn voorbeelden genoeg van allochtonen die goed vallen binnen de Volendamse gemeenschap. Dat zijn dan ook zonder uitzondering mensen die net als Volendammers hard werken en gewoon doen.
8. Dat er van oudsher geen tot nauwelijks etnische vooroordelen bestaan kan onder meer worden aangetoond vanuit de nauwe banden die er altijd met de joodse gemeenschap uit Amsterdam hebben bestaan. Joodse marskramers waren populair, daaruit zijn zelfs familiebanden ontstaan. Verschillende Volendamse families hebben joodse voorouders in hun stamboom. Volendamse vissers hebben tijdens de tweede wereldoorlog een grote rol gespeeld bij het overzetten van joden naar Friesland. Ze konden dat omdat ze ook tijdens de oorlogsjaren vergunning hadden om op het IJsselmeer te vissen.
9. Vanuit Volendam bestaan ook van oudsher sterke banden met etnische gemeenschappen elders. Aanvankelijk verliep dit via de vele missionarissen uit Volendam. Voor de gemeenschappen waar deze werkten werd en wordt veel geld en goederen ingezameld. Uit deze beweging is er ook een hulpverleningsstroom richting de voormalige Oostbloklanden ontstaan. Nog bijna wekelijks vertrekken er transporten in die richting tot in de Oekraïne aan toe.
10. In Volendam als volledig katholieke gemeenschap zijn er zeker ook tendensen aan te wijzen die men kan uitleggen als een zekere behoedzaamheid ten opzichte van andere religies. Dat geldt zeker ook voor de islam. Een moslim die normaal doet (je moet op Volendam als moslim bijvoorbeeld niet verlangen dat er geen alcohol wordt geschonken waar ze bij zijn) en werkt, zal op Volendam in de gemeenschap worden opgenomen.
(met dank overgenomen uit Hoeiboei.blogpot.com)