De Electrische Auto.
Sterker nog: een electrische Volvo!
De belofte voor de toekomst: schoon en veilig. Ja, voor bestuurders, inzittenden en omstanders ongetwijfeld vriendelijker dan benzine- en dieselauto's. Geruisloos en zonder enige CO2-uitstoot glijdt zo'n wagentje over 's heren wegen. Voor de zekerheid wordt een luidspreker aangestuurd met een grommend motorgeronk bij gebrek aan eigen geluid, bij wijze van waarschuwing voor fietsers en wandelaars.
Maar nu een kritische noot: wáár komt die electriciteit vandaan? Van het lichtnet! Wie stopt die electriciteit daarin? De electriciteitscentrale. En die maakt dat van fossiele brandstoffen. Dus dat voordeel in de binnenstad wordt elders weer tenietgedaan door het extra verstoken van kolen, gas en olie.....tenzij?
Ja, tenzij die electriciteit wordt opgewekt met zonne-, water- en/of kernenergie. Misschien is het nog efficienter op waterstof (als brandstof) te gaan rijden; maar dan ook geproduceerd uit water met energie van niet-fossiele oorsprong. Of brandstofcellen op waterstof: een "indirecte" electrische auto.
In Nederland bestaat de energiemix voor electriciteitsopwekking voor 4% uit atoomstroom uit Borssele en voor 4% uit Franse nucleaire importstroom; de rest komt uit kolen en gas. In België wordt bijna 30% met kernsplijting opgewekt.
Voor het maken van de grote accu's, de electromotoren, de brandstofcellen is op zich al een enorme hoeveelheid energie nodig waarvan de aanmaak nog steeds gepaard gaat met CO2-uitstoot en een hoog grondstoffen gebruik.
Het verlossende antwoord: "kernfusie" blijft maar uit, we zijn er veel te laat naar gaan zoeken, m.i.
Nu rest ons alleen nog zo snel mogelijk van de fossiele brandstoffen af te komen, zonder windmolens.
Uw molenaarszoon.
P.s. thuis komt 100% atoomstroom uit het stopcontact: dus wij fietsen zelfs op kernenergie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten