maandag 19 oktober 2009

Aforisme 1

Een aforisme is een korte spreuk die geen deel uitmaakt van een bepaald denksysteem maar wel karakteristiek is voor een geesteshouding. Aforismen behelzen meestal een plotselinge inval of verheldering, ken je dat? Aforistici zijn individuen die zich hierop toeleggen. Daarin herken ik mijzelf nog niet maar ik zou er best een willen zijn. Voorlopig leen ik ze van anderen. Waar mogelijk met bronvermelding. Vanmiddag kreeg ik een denkertje door dat ook onder het hoofdje "EVOLUTIE" had kunnen vallen. Nu komen we op het gebied van "de kip of het ei?". De Gedachte was: "Het EI plant zich voort door middel van de KIP !!"
Deze opvatting komt uit de mond Prof. dr. Ronald Plasterk, 2001: geneticus en ontwikkelingsbioloog. Thans Minister van Onderwijs en nog iets. Als je de impact van deze Gedachte tot je door laat dringen krijg je déja vu's, zo van: heb ik zoiets ook eens eerder gedacht?? Zijn vlinders een eindproduct van de prachtigste rupsen of zijn ze slechts bedoeld om eitjes te leggen teneinde de meest prachtige rupsen over de wereld te laten kruipen? Kolibri's en struisvogels? En wat te denken van de Homo Sapiens? Die legt ook eitjes toch? Niet alleen een filosofisch probleem maar ook een bio-evolutionaire consequentie. Doe het gedachtenexperiment. Misschien een culturele evolutie?
Zo empathisch heb nog nooit naar het gebakken ei op de bami van vanavond gekeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten