zondag 28 maart 2010

Kronkel (22)

TUSSEN KUNST EN KITSCH is een veel bekeken TV pro- gramma in huize Interhenk. Ook doen wij belangeloos, ik mag wel zeggen vruchteloos, mee aan de postcodeloterij. Vooral om anbi's (algemeen nut beogende instellingen!!) te ondersteunen. Maar ook een beetje om niet geheel met lege handen te staan als bij de Buren "de miljoenenmegakanjer" zou vallen. Trouwe logé's en bezoekers van ons onderkomen kennen onze omvangrijke kunstcollectie natuurlijk, maar slechts een
enkeling kwam in de catacomben, die wij kelder noemen, waar een klein bruin werkje in stock lag, hing, stond, al naar gelang we de oude rommel weer eens ietsje herschikten. Kinders en kleinkinders viel het nauwelijks op. Menigeen vroeg zich af waarom we dat "potje met blauw flesje" bewaarden. Ik wist dat ook niet precies. Onze vriend Peter (nee, die andere, van Galerie Leen) had onlangs wat particuliere schilderkunst van de "Noordelijke Realisten" -uit de buurt van Garmerwolde- in de aanbieding. Besmuikt haalde ik bijgaand werkje, een jeugdzonde van ene Matthijs Röling, uit de boodschappentas en vroeg langs mijn neus weg: "wil je hier eens naar kijken?" Zijn ogen rolden uit zijn kassen en zijn standaard blozende wangen namen een oneigenlijke pimpelpaarse kleur aan. Hij herstelde zich wondersnel en stelde voor: "zal ik het voor je verkopen....50-50?" . Ja, doe maar; en wat gaat het doen, was mijn wedervraag. Nou 8.000 eurootjes dacht hij. Bingo, het ding was een kleinigheidje dat ik als dank kreeg van ene Lourens (Bosch, van het pianoconcert voor saxofoon) uit het atelier van de toen 20-jarige Matthijs R. Dat zijn toch grappige zondagmiddagbezoekjes aan galerietjes. Nu nog afwachten welke Rölingverzamelaar zich meldt met gevulde beurs. Je moet natuurlijk wel een topzware liefhebber zijn. Inmiddels heeft Peter het piepkleine 30x35 schilderijtje laten schoonmaken en inlijsten en hangt het in zijn winkel. Ons centrale pronkstuk: "drie wilde dames in Rue St Denis, Paris" van Jan Rijlaarsdam schaften wij aan voor minder dan een kwart......welke van de twee is nu het lot uit de loterij??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten