woensdag 8 december 2010

Ik hoop dat onze-lieve-heer (2)

Geboren in 1927 op Biak. Ze kent de Zendelingen en dorpsonderwijzers nog bij naam! De 2e Wereldoorlog heeft ze meegemaakt in Nederlands Nieuw Guinea. Google eens op Battle of Biak. De opkomst en ondergang van het Nederlandse Gouvernement. De overgang via de VN naar Indonesië; inclusief de achterstelling van de Papua's door de Indonesiërs (Javanen?) in hun eigen land. De plundering van de minerale schatten en het tropisch regenwoud. De verrijzenis van de ene moskee na de andere; groter, hoger en luider dan hun kerkjes. De politieke vervolging van eigen familieleden, inclusief haar broer. Op de vlucht voor "Jakarta", streek een deel van haar familie neer in Nederland. Zelf woont ze nu vlakbij Jayapura (Hollandia), maar vandaag ontmoette ik haar en haar dochter Yustin bij die broer in Wageningen: Marit Sawor! Op bezoek (voor de tweede keer in haar leven) in Nederland. IJs en metershoge sneeuw. Van het tropisch regenwoud naar het midwintergebeuren op de Veluwe. Ze is van een intense devotie en in de heerlijkheid van haar Heere. Koud en rillend zit ze nu gevangen in de Nederlandse winter, toch dankbaar biddend en dankend in haar eigen belevingswereld. Ons contact verliep mijnerzijds via "saja tidak tau melaju" en "tjoekaminja" uitsluitend met een glimlach, een lach en een dubbele knipoog. Ik aanschouwde een kleine eeuw Geschiedenis van Papua in levende lijve!! Ik huiverde en was ontroerd. Wat moet deze weduwe en moeder van zoveel kinderen en ontelbare kleinkinderen allemaal hebben meegemaakt en doorstaan? Ze is zó klein en gebogen en broos. Ik nam haar in mijn armen en drukte een kus in haar grijze kroezebol. Ze keek omhoog en fluisterde iets onverstaanbaars. Zach vertaalde: ze vindt je lief. Waarom houden Papua's van Nederland en Indonesiërs niet?
Islam?
xxxxxxx
Selamat jalan Marit en Yustin
ik hoop dat onze Lieve Heer jullie wil begeleiden naar een nieuwe toekomst voor Papua.

1 opmerking:

  1. Vien zei: "tante Marit lijkt brozer dan ze is hoor; het is een taaie tante en ze verkoopt nog steeds tauge op de markt van Hamadi, een aardig zakcentje...

    BeantwoordenVerwijderen