zondag 12 december 2010

Woord van het Jaar (1)

Tegen het eind van het jaar worden De Dingen Van Het Jaar gekozen. Persoonlijk word ik daar niet zo warm of koud van: ze doen maar met hun politici, clips, loekie's en sporters! Voor "mijn WOORD van het JAAR 2010" maak ik een uitzondering. Ik heb het zelf gekozen. En het luidt: Kuikenbroeders. Hoewel het al in de vijftiger jaren in Lunteren en omgeving gebezigd werd (T. Bast, En zij die na ons komen: blz 71) werd het nooit uitverkoren, noch door het Productschap voor Pluimvee, noch door de Gereformeerd-synodale Synode! Toch komt het die eer wel toe- postuum vrees ik, want ik hoor het nooit meer-. Ik zie zwarte pakken, dito hoeden, infrarode warmtelampen, kops-roterende eierhoudende plateaux. Boerenerfzonde en boerenslimheid, ze kunnen tegelijk bestaan. Bij gratie van dat ene woord: kuikenbroeders. Zo'n intens woord. Wanneer zal ik het nog eens mogen gebruiken? Oh, wacht, boerenerfzonde is een goede tweede! Ik zie zwarte.....nee, laat maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten