zondag 10 november 2013

Sterren van toen (1)

Wij waren erbij in Woodstock op de hei !

Zoals aangekondigd lieten wij vandaag de Uitvaartbeurs even voor wat die was en ook het Zonnestraalconcert van de Soroptimisten van Hanneke  moesten wij aan ons voorbij laten gaan, immers vandaag was "Melanie-day". Ik had kaartjes gescoord voor het live-optreden van de échte Melanie Safka.


Vooraf even voor mijn jongste volgers: Melanie is een soort "mastodont uit de flowerpower', zeg maar één van die bloemrijke en melodieuze protestzangers uit het midden van de vorige eeuw. Ga nu naar Wikimelanie .
Melanie! Geboren in 1947 (dus nu AOW) en door mijn toenmalige vriendin -later ook de moeder van onze kinderen-  onder mijn aandacht gebracht. Haar 'songs' galmden door d'Amouderij, en de laatste weken ook door onze huidige woonstee. De hoezen met lp's liggen nog op zolder.


Mijn vrees dat er achter ons (rij 3) niemand meer in het theater zou zitten bleek totaal ongegrond. Dat Singer uitpuilde zal ik niet beweren maar bij de garderobe was het toch dringen geblazen. Een zeer rijk geschakeerd publiek ontving het icoon van Woodstock met aanstekelijk enthousiasme. Een wave van herkenning ging door de rijen bij ieder gehonoreerd verzoeknummer. Zo hield Melanie ons in de waan van "u vraagt, wij draaien" maar had ze  anderzijds een strakke eigen regie. Geen gillende keukenmeiden op de stoelen maar wel swingende golven door de rijen kalende, grijzende 50-plussers. Waren wij de bejaardsten?
De kracht van dit onvermoed sterke optreden lag niet in de precisie van haar toonhoogten maar in de overtuigende rauwheid en emotie van haar voordracht.
Niet wij waren terug in de sixties, maar de sixties waren terug in Laren!

Haar zoon Beau gaf een ontroerende ondersteuning aan zijn 'monumentale' moeder met virtuoos guitaarspel en een soort strijkguitaartje dat een half orkest kon suggereren.
Apotheose: het applausboeket dat Beau na afloop de zaal ingooide kon Dineke feilloos opvangen! Wij kwamen verrijkt uit de muziektempel die Singer heet.

Mag ik nu recensent bij de Wie Wat Waar Worden?


(ik spotte menig BN-er uit het mediapark in de zaal) 


2 opmerkingen:

  1. Profi recensie! Wie waren de BN-ers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ja... de bekendheid van de hedendaagse bekendheden reikt niet helemaal tot Stockholm.
      Zegt Kick v.d. Veer je nog iets?
      http://avro.nl/andermansveren/luisteren/lange_podcast.aspx

      Verwijderen