vrijdag 10 april 2009

Kronkel 9

Paasgedachten of wel de kip en het ei.......
Hedenochtend mocht een mevrouw van de Koninklijke Nederlandse Vereniging ter bevordering van de Volkscultuur de luisteraars van Radio Eén komen uitleggen wat Pasen betekent. Er schijnt een schrijnend gebrek aan kennis en begrip in dit land -mogelijk een grensoverschrijdend probleem- m.b.t. het Paasfeest te bestaan. Het was volgens mevrouw inherent aan onze cultuur dat wij massaal op 2e paasdag naar de Meubelboulevards gaan en eieren verstoppen. Want Pasen is het feest van het Nieuwe Leven, n.l. van de narcissen, de lammetjes, de eieren en de Kuikentjes. Het huis moet schoon, de kasten uitgesopt, de matrassen omgedraaid en alle kleding (klederdracht soms??) gereinigd, of eventueel Blijdestijnnieuw uit Tiel gehaald. Alles op z'n "Paasbest". Maar nu pakt mevrouw echt uit: het Christendom heeft zich dit feest toegeëigend door het uit het ei kruipende kuikentje te metamorphoseren tot de Opstanding van Christus..........hoe ver kun je gaan, hoe stil kan ik worden? Ik ben geen fan van Religies, maar van huis en school uit ben ik toch ietsje anders gehersenspoeld, door minstens net zo goed gedocumenteerde kenners van de Nederlandse cultuur. Bovenstaande hoeft natuurlijk geen afbreuk te doen aan de majestueuze muziek van J.S.Bach op het Evangelie; die gezongen gebeurtenissen gingen immers vooràf aan dat gekraakte eitje, het moest nog gelegd worden. Mogen wij weer Onderwijs genieten a.u.b.?
De Kronkel over het Paasvuur mag je zelf bedenken.......ik zie de brandstapels al voor me!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten