maandag 16 november 2009

Evolutie 17

Vanmiddag fietsten ze allemaal langs; wij kregen niks. Maar ik kreeg wel een ideetje: Als we nu alle postbezorging eens nationaliseerden. Stel je voor: per dag komen er een stuk of 4 of 5 bezorgsystemen door straten, over dijken, in lanen en door wijken. Sommigen (bak-)fietsen, anderen brommen of scooteren; Een enkeling komt met een autootje! Tobbend, ploeterend tegen de wind en zwoegend in de regen. Brug op, brug af. Of zich verdringend in de vestibules van de chique senioren-appartementen-gebouwen. Vroeger kwam de PTT (zie postmuseum.nl) fluitend 2x per dag de ansichten en tijdschriften afleveren. Toen bleek dat een monopolie te zijn: als je de markt opengooit krijg je betere service en lagere prijzen, het heet concurrentie. De vakantiekaart en de rouwkaart en de belastingbrief kosten sinds de vrijemarkteconomie nog steeds 44 Eurocent. Dit is 96,96 ouwe cent. Ik heb in een laadje nog geldige postzegels van 2 ouwe cent: ruim voldoende voor een kaartje van Bergen aan Zee naar Zutphen toen ik klein was.

Ik weet wel: er is sindsdien ergens iets veranderd. WWW en email enzo. Maar dat pleit m.i. alleen maar vóór de bundeling van krachten! Ook is er iets met CO2, arbeidsvreugde en collegialiteit. Ga met elkaar praten bezorgers aller landen. Maak een vuist! Laat al die scheepjes niet één voor één ten onder gaan. Maak er voor mijn part een Titanic van. Doe eens heroïsch. Samenvatting: als alle fysieke poststukken (kunnen ook via www bestelde hebbedingetjes zijn) door één sterke arm rondgebracht worden kunnen we er een zgn. Nutsbedrijf van maken. Post is toch een Recht? Zoiets als water en stroom. Oh! ja stroom.......was dat ook een nutsbedrijf? Kan ik voor deze originele en briljante gedachte dan nu een prijsje krijgen? Een Nobelprijsje of zo.
Of ben ik inmiddels een antikapitalist?
Nou nee, meer filatelist!
Na het in ontvangst nemen van de prijs zal ik mijn patente uitvinding verkopen aan de Triangel, Telegraaf, Wiewatwaar, Trouw, Parool, NRC-handelsblad, Gooi- & Eemlander, Gooisch Weekblad, Weekblad voor de Vechtstreek, Woonbode, Kunst a/d Dijk en alle folderende en flyerende instanties. Het zal rustig worden op de Dijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten