woensdag 27 januari 2010

Aforisme (5)

Files los je niet op met meer asfalt maar met meer glasvezels (Gehoord van een deskundig iemand op Radio 1). Zweden juicht! Spijker koopt Saab. Dit lijkt mij gewoon te mooi om waar te zijn, en dat is het waarschijnlijk ook. Kan dit wel koosjer zijn? Zoek het addertje! *) Afijn, er komen nu 100.000 Saabs bij volgens de heer V. Muller, verder best een aardige vent lijkt mij. Natuurlijk niet allemaal in Holland, maar toch een gigantisch aantal, zei de importeur glunderend. Nog los van het aantal parkeerplaatsen dat ze gaan bezetten, is het natuurlijk ook sneu voor de filebestrijders; want, zo luidt de ijzeren wet van de verkeersfilosofen -ook die bestaan echt-: niet door meer asfalt maar door minder automobiliteitsbewegingen los je files op. En minder automobiliteitsbewegingen creëer je het best door meer glasvezel. Eén groot snelnetwerk van al die werkplekken van kantoor-, onderwijs- en wetenschaps-, medisch-, politie- en bestuuurspersoneel. Natuurlijk mogen de sociale vis-à-vis contacten niet ontbreken; maar allemaal om 9 uur op je plaatsje en allemaal tegelijk weer in de rij om 5 uur naar huis: grootse verspilling van tijd en fossiele brandstoffen. Dit heb ik heus niet allemaal zelf bedacht, Martijn weet het al jaren. Maar.... nu ik er over nadenk, waarom zouden we die netwerken niet helemaal draadloos kunnen krijgen? Dat scheelt veel graafwerk. Zouden we dan meteen ook niet de benodigde energie draadloos kunnen overbrengen? De heer Tesla (1856-1943) droomde daar al over..............
Naar electrische auto's, apparatuur en woningen? Science fiction? Voor mij wel, maar voor onze achterkleinkinderen? Wie dit over honderd jaar leest zal bewonderend spreken over mij en mijn profetische- en helderziendheidsgaven.
*) Het addertje is dat volgens deskundigen Saab sowieso failliet zal gaan, maar dat dat nu is uitgesteld op kosten van de Zweedse belastingbetaler i.c. Hans, Tilda, Lars & Sif en nog anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten