zaterdag 8 januari 2011

Stelling van de dag

BOMEN PLANTEN OM CO2-UITSTOOT TE COMPENSEREN IS NET ZO ZINNIG ALS JE SCHULDEN AFLOSSEN MET GELEEND GELD.
(anne blankert)
*
*
*
*
*
*
*
In de discussie over CO2-uitstoot en -opvang zijn de zinnigheden soms ver te zoeken. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er een uitgesproken politieke, religieuze of spirituele vooringenomenheid bestaat bij alle milieu-insprekers in de wereld. Ja, ook de zgn. klimaatwetenschappers zijn zwaar besmet; ik zou niet graag op een verjaarsfeestje blootgeven dat ik bij het IPCC (VN-club) werkte; net zoiets als bij de Belastingdienst werken of kaakchirurg blijken te zijn. Maar dat KLM, Triodos, Landrover, Zorgverzekeraars (compenseren van ademhalen?) en tientallen vakantiewebsites je willen verleiden, ter compensatie van je persoonlijke uitstoot, tot het planten van een boom is echt te gek voor woorden. Er gaat -2009- al een dikke 90 miljoen € in babyboompjes zitten. Goed, prachtig en prima; nooit genoeg bomen zou ik zeggen, maar.....na hoogstens 100 jaar valt 'ie om en dan rot de CO2 er vanzelf weer uit. Dan kunnen de kinders van Selma Bast, bij wijze van spreken, weer opnieuw beginnen. Over duurzaam gesproken. Die merkwaardige run op boomkwekerijen heeft m.i. maar één reden: "aflaatsysteem.nl". Net zoiets als die 5 euro in de collectebus voor de Zonnebloem: zie Vaticanum contra Luther- 16e eeuws gedoe. En nog los daarvan: die kijk-mij-eens-goed-zijn-hype levert hoegenaamd niks op! Wie spaarlampen gebruikt laat daarom gewoon meer lampen langer branden: dat heet drogredeneren. Als je de was op nachtstroom draait stoot je echt geen gram minder kooldioxide uit. Het energieverbruik = CO2 uitstoot neemt alleen maar toe. Atoomstroom? Ik krijg geen commissie maar zolangzamerhand ga je toch denken........
*
*
*
*
*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten