woensdag 21 december 2011

Kerstfilosofie

Na vele lanceringen van de Spaceshuttle life, maar op afstand, te hebben gevolgd -sommige met dramatische afloop- was het vanmiddag 14:16 uur mijn eerste Soyuz-ervaring. Ik was zeer onder de indruk van de zich ontketenende energiebom!! Explosie van de Russische oerdegelijke badkuiptechnologie, zo zeiden wij vroeger. 't Schijnt nu echt hightech te zijn, met dank aan USA.
Naarmate de zich verwijderende raketmotor zich meer richting kosmos spoedde kreeg ik steeds meer een déja-vu-gevoel: ik zag andermaal de Ster van Bethlehem in levende lijve.
Alleen nu niet op de aarde afkomend, zoals 2011 jaar geleden daar in Babylon bij de Wijzen,
maar zich van ons àf bewegend.
Ook symbolisch.
Als een langzaam uitdovende supernova verdween Andre Kuipers uit beeld.

Ik denk dat kleinkinderen zich bij hun dode oma's, opa's en eventuele klasgenootjes zoiets voorstellen als ze zich in de rouwadvertenties te buiten gaan aan de ontkenningsfase:

"Je bent nu een Sterretje aan de Hemel"

Nee, niet het Grote begrip van de Ayatholla's in Teheran (Babylon, Perzië, Iran) voor de Joodse kolonisten in Judea zal de wereld redden, maar de Samenwerking in Het ISS van Nederland met de Russen en Amerikanen.

Volgende kerst een Chinees meesturen.

Dan krijgen ze ook een ander Kerstmenu daarboven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten