zaterdag 17 december 2011

Stelling van de dag

Als ik een soutane droeg zou ik die "na Deetman" direct aan de wilgen hangen.
Dit is een vrij gratuite opmerking als je je hele leven in een "witte jas" hebt gelopen.
Maar pas op! Aan het einde van mijn eerste jaar tandheelkunde- annex medicijnenstudie overwoog ik voor de zoveelste keer: "is dit alles of ga ik met theologie nu net iets verder en dieper en breder en hoger?"
Ik koos uiteindelijk toch voor de somatische verzorging i.p.v. de geestelijke. Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Trouwens geestelijke / empathische hulp kan grotendeels zonder opleiding: gebruik je hart en je hoofd en blijf empathisch met je dierbaren. Zelfs daar komen sommige roomskatholieke geestelijken nog niet aan toe.
Het Instituut ROOMSE (voor Dineke: katholieke-) KERK staat garant voor imperialistische onderdrukking van 't Godsvolk: dat weten we sinds Luther. Angst, doodsangst- zie Mieke's moeder- geld aftroggelen, (dreigen met) excommunicatie, hulp en ondersteuning in ruil voor bekering (missie) het was en is de leer van Rome. Behalve misbruik van kleine en grote jongetjes, huishoudsters en elkaar, hebben de KVP-ers in dit land ook ernstig misbruik gemaakt van hun machtspositie in de politieke en economische instanties die na-oorlogs Nederland hebben bestierd. Nu is de cirkel rond, want al die van Agten en Lubbersen en Schmeltzers en Simonissen zijn allumni van de Jezuiëteninternaten en vergelijkbare instituties. Wir haben es nicht gewust. Hoe kun je fouter reageren?
Zelfs nu heb ik nog geen bisschop zien langskomen die mea culpa uitstraalde.
Nee, logisch; je soutane is je ego, dat leg je niet zomaar af. Ook een witte jas is een ego maar dan zonder dubbele bodem, wat mij betreft. De slachtoffers moeten het trouwens ook niet op de spits drijven lijkt mij. Zouden er in Gereformeerde-, Joodse- en Islamitische kinderopvangsituaties minder misstanden zijn?
Parlementaire Enquête zou ik zeggen, kom op met de onderste steen. Wat was de rol van de nonnetjes in Eva's paradijs?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten