zondag 29 september 2013

HOVO



Hogere Opleiding Voor Opa's en/of Oma's


In den beginne dacht ik dat Hovo zoiets was als: een prettige kennismaking met allerlei feiten, gedachten  en meningen die je tijdens je drukke werkzame leven als kostwinner of gezinsmanager geheel of gedeeltelijk gemist hebt maar liever niet gemist had. Kortom een soort inhaalcursussen voor de hogeropgeleide AOW-er.
Je hebt ook speciale verzekeringen voor die lui:


en natuurlijk die hoger opgeleide e-matchers, durft u het aan??

En wat dacht je van Opleidingen voor Hoger Opgeleiden? Het wemelt er van maar er kan kennelijk nog meer bij. Hoe Hoog wil je eindigen?
Zijn wij -hoger opgeleiden- een aparte mensensoort geworden? Voor de wat oudere hoger opgeleide kan de massaliteit  aan keuzes al helemaal niet meer op. HOVO's schieten als paddestoelen uit de grond in deze tijd van het jaar. Business!



Er zijn literaire en historische leergangen, filosofische, theologische, musicologische en vooral heel veel kunstgeschiedenissen. Kortom, het  alpha-gehalte is hoog: retrospectie, leuk en leerzaam zonder twijfel. Liever haal ik de gemiste ontwikkelingen in de ß-wereld in. Zinvol en verdiepend . Vorig jaar had ik Prof. dr. Gert Boekschoten als docent: een terugblik van 13 miljard jaar geologie tot en met  vandaag. Stof voor jaren om over na te denken en te lezen. En dat blijf je ook doen na zo'n inspirerende visie. ('De ontdekking van de aarde' is een aanrader.)
Dit keer schreef ik, op goed geluk, in voor "Fysica van het kleinste". Klinkt vertederend, toch?

Zo kwam ik dus afgelopen donderdag als 2e jaars, gepokt en gemazeld, de VU binnen gestruind. Verdieping 8! Collegezaal vol vriendelijke vrouwen plus mijn oude notaris George D. op de eerste rij! We begroetten elkaar hartelijk. Ik nam de reader van de stapel maar de titelpagina bracht mij in verwarring: Gaan wij het hier hebben over de fysica van kleine deeltjes? Ik zag prachtige wulpse vrouwelijke Rubensfiguren op het kaft........?
Nee dus; door de tijdelijke verbouwingsactiviteiten bleken alle zaalnummers afgedekt althans bijkans onvindbaar. Op zoek naar zaaltje 05! Da's andere koek. Daar zit een kloon van mijn Sterrenavond-publiek in het ATC: 80 heren en een dame.  Ach! Hadden wij op een afdelingsavond in het Gooi zo'n bomvolle zaal.     
Een Reader vol wiskunde en symbolen die verder gaan dan E=mc².
Onze inleider annex hoogleraar is prof. dr. Johannes F.J. van den Brand. Hij heeft zowel de uitstraling als de tongval van een buitengewoon gezellige Brabander die ons de komende weken in een spel van hoor en wederhoor spelenderwijs zal laten kennismaken met spinnende fermionen en van kleur verschietende baryonen. Die ons gaat laten voelen dat de zwartegat-fysica precies het tegenovergestelde is van de big-bang expansie; namelijk het laten verdwijnen van massa en ruimte en tijd. Annihilatie en singulariteit. Maar dan begint hij echt ('dit is even proeven van de materie, later gaan we er wel echt op in') en dat slurpt hersenenergie. Hadden we aan gymnasiumwiskunde genoeg? Die van 60 jaar geleden of van vandaag?  Troostend zegt onze kindervriend: het zal je wel duizelen aan het eind, maar dat is normaal.


Ik heb nu een weekendje zelfstudie achter de rug (Wikipedia in de aanslag) en inderdaad het duizelt. Gelukkig ik ben normaal. Hoe lang nog? Ik houd je op de hoogte. Je moet als hoger opgeleide wel op je tenen lopen. Ach, was ik maar wat lager opgeleid...; maar gelukkig heb ik  JW nog achter de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten