woensdag 2 oktober 2013

Geheime complotten (1)

Tijdens mijn denkzame leven ben ik zelden te betrappen geweest op gevoeligheid voor samenzweringstheoriën.

Mij schiet direct één uitzondering (jeugdzonde) te binnen: in 1970 werd ik geobsedeerd door de boektitel: 'Waren de Goden kosmonauten?'




van ene Erich von Däniken, en het behelsde een theorie over het brengen van leven op aarde door buitenaardse wezens; het was een meeslepend verhaal over het vervangen van de bijbelse God als Schepper van het AL door iets Aliëens en het was niet in tegenspraak met Darwin's gedachtengoed, want die moest toch ook ergens mee beginnen!  Ik leende het boek vlak na de eerste verjaardag van Truska (schrijfster, 1970) uit aan Menno van der Schaar, makelaar in onroerende goederen te Hilversum. Ik heb het nooit meer teruggezien. Is dat erg? Ja, ergens wel....juist vanwege dat metafysische complottengevoel, dat ik nu moet missen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.  Het  werkje ligt nu bij de Slegte en staat 3e hands op marktplaats.

Goed, dan blijven wij dus stevig met beide benen op de grond staan. Ook de Stichting Skepsis heeft recentelijk nog een jaarcongres gewijd aan 'Complotten'. Ongeloof overheerst als je 'gelovigen' hoort over en volgt in hun absurdistische Overtuigingen; eerder amusant dan bedreigend.
Maar nu is er een buitengewoon plausibele samenzwering als hypothese gepubliceerd.

In de Iran / Irak - oorlog heeft Saddam op grote schaal gifgas tegen zijn eigen volk gebruikt. Hallabja 1988 / Koerden / 7000 doden / sarin.
Al jaren zoemt er een theorie rond (onderbouwd door diverse journalistieke bronnen; begrijpelijkerwijs hullen alle geheime diensten zich in een veelzeggend stilzwijgen) die er op neerkomt dat in 2003 de 'massa-vernietigingswapens' die als aanleiding van de Irak-oorlog werden opgevoerd door Colin Powell, in hoog tempo, in nachtelijke transporten i.e. duizenden vrachtcontainers via onofficiële routes van Saddam naar Assad zijn vervoerd. Syrië kreeg ze helemaal voor niets. Helaas voor Saddam geloofde -dus terecht- niemand dat hij geen chemische oorlog kon voeren. Maar toen hij onder de voet werd gelopen en men ging op zoek naar die ABC-granaten, bleken de opslagplekken: LEEG!!
Is het vergezocht nu 'één en één = twee' te denken en te veronderstellen dat die basale aanleiding tot de 'Irakoorlog' in 2003 juist nu weer opduikt in Syrië tijdens het meest ingewikkelde gewapende conflict in de moderne geschiedenis (Assad vs Soennieten vs Sjiieten vs Alawieten vs Al Qaida vs Al Nusra vs het Westen vs Iran vs Israël) als ultiem vernietigingsmedium d.d. 2013 voor alle partijen? Ben ik transparant genoeg?
Het lijkt politiek niet opportuun hier ruchtbaarheid aan te geven. De Israëlische veiligheidsdienst Shin Bet heeft de dossiers veiliggesteld. En de betreffende chemische componenten voor de  wapens zijn vrijwel zonder uitzondering geleverd door Europese fabrikanten; Duitsland is van oudsher expert, maar de heer Frans van Anraat uit Nederland heeft het ook geen windeieren gelegd. Inmiddels zit  hij nu 'binnen' en moet slachtoffers en nabestaanden een schadevergoeding betalen.


Afgelopen week hoorde ik Bertus Hendriks van 'Clingendaal' zeggen, geconfronteerd met deze these, dat hij hier nog nooit van gehoord had. Bertus is selectief, zullen we maar zeggen. Hij weet een boel maar zegt een beetje.
Niet chemisch, wel modern, maar meer arbeidsintensief in de Islamistische werkelijkheid; dit is de omslachtige manier om je tegenstander te elimineren. Als dit geen topcomplot is dan weet ik het niet!   Maar misschien ben ik de enige? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten