vrijdag 21 februari 2014

Nieuw inzicht




Bij het zien van de plaatjes van massale verplaatsingen van Aziaten gehuld in- en zich verschuilend achter de meest vindingrijke en ludieke neus-mondmaskers vroeg ik mij altijd al af of die mensen echt geloofden dat zo'n lapje beschermt tegen vrij rondzwevende virus? Wie herinnert zich niet de SARS-uitbraak waarbij honderdenmiljoenen Chinezen zich in bus, trein en vliegtuig met hun neuskapjes lieten verplaatsen. Je zal die lapjes mogen leveren!


Het helpt natuurlijk niet tegen ziek worden: je moet toch ademen en die lucht vol virusdruppeltjes gaat wel om die maskers heen. Gasmaskers met filters zouden wel helpen, maar ja....prijskaartje.
De website van 'Klopt dat wel' opende mij de ogen,ik ga langzaam het licht zien.
Lees daar het artikel over Verkouden van de kou; in het bijzonder het commentaar van ene Richard 31 december 2013.

Het gaat er helemaal niet om dat ze zelf niet ziek willen worden (preventie) maar het draait om naastenliefde: 'ik wil graag dat jij niet ziek wordt' !
Je moet de bedoelingen en voordelen van de maskertjes als volgt interpreteren:

1. Je kunt niet in je neuspeuteren dus houd je  schone handen; en blijven de       deurknoppen, trapleuningen en wat dies meer zij, 
ook lekker virusvrij.


2. Niesbuien en proestend gesproei blijven in je eigen snoetje hangen.

3. Iedereen kan zien dat je infectieus bent: dat helpt, ze lopen hopelijk met een     grote boog om je heen.

4. Last but not least: je kunt niet tongzoenen!!

5. Als 40-jaar-mondkap-drager hoop ik veel onheil voor mijn patiƫnten te hebben voorkomen. Het was niet altijd makkelijk, maar ik deed het voor jullie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten