zondag 5 maart 2017

Zelfanalyse


Ik heb een tik, een autistisch tikje. 

In het dagelijks leven heb ik een sterke neiging om te letten op voldoende voorraad van alles. Letterlijk alles.
Bijvoorbeeld: is er nog voldoende koffie als er onverwacht bezoek komt? 
Er komt vrijwel nooit onverwacht bezoek. Maar wel extra koekjes voor de kleinkinderen.
Hebben we nog voorraden in de diepvries? Ja hoor, voor een maand. Maar als de stroom uitvalt (zoals vorige week) zijn we die kwijt als dat te lang duurt. Zorg dus vooral voor voldoende blikken en potten. 
Ook altijd minimaal één extra set cartridges voor de printer en veel A4-papier. Wijnkelder op peil? Diverse pindakazen voor de vogeltjes in de winter! 
Eigenlijk heb ik graag van alles een complete backup. 
Medicijnen voor een maand in het voren, beter voor twee maanden. 


En dan nu de ultieme voorraadvorming: de MyReserve Solarwatt gekoppeld aan onze zonnepanelen. Bij het omzetten van licht naar elektriciteit wordt de ongebruikte energie niet in eerste instantie aan het openbare net teruggeleverd maar in een hele zware accu gestopt in de kelder. 
Wordt het nacht dan gebruiken we de zonnestroomvoorraad eerst voor wassen, drogen en afwassen. T.z.t. ook voor het opladen van onze e-bolide.
De oorsprong van mijn afwijking ligt natuurlijk in mijn vroege jeugd: mijn vader had zelf zijn voorraadvorming pico bello op orde. Op 'de Molen' moest alles voorradig zijn want soms woei het wel en soms woei ook niet! En de boeren (klanten) konden niet 'even wachten' in hun bedrijfsvoering. 
Dat hielp ons ook de oorlog door: een mud meel voor een varken....  ruilhandel.
In april 1945 ging alles in vlammen op: de Duitsers staken de hele voorraad strobalen, overgoten met hun laatste benzinevoorraden uit Jerrytanks*), in de fik. 
Toen was er niets meer te ruilen.
Bij de wederopbouw werd de maalderij dieselgedreven. 
En de bedrijfsrisico's werden gespreid. 
Naast granen en veevoer werden bestrijdingsmiddelen, kunstmest (chilisalpeter van de gele potloodjes) en vee-geneesmiddelen tot speerpunten; 
dat werkt alleen als alles altijd beschikbaar is. 
Ook in een tandartspraktijk valt of staat de continuïteit in de patiëntenbehandeling met de aanwezigheid van de juiste materialen, in de juiste hoeveelheden, in de goede samenstellingen met een geldige vervaldatum. De assistente van mijn gewaardeerde collega HPG kwam nog wel eens met de vraag: "hebben jullie nog........?"  
Natuurlijk Suzanne!
Zelfs heb ik nu nóg ijzerdraad, kippengaas en allerlei ijzerwaren en gereedschap op voorraad uit mijn vaders boedel.
En een heleboel tandartsdingetjes en een parodontaxvoorraad tot 2042. 
(excl. houdbaarheidsdatum)

*) Jerrytank = German tank



Geen opmerkingen:

Een reactie posten