vrijdag 12 mei 2017

De Wulpse Lente van 2017

Een CO² Feestje?

Van de 75 keren dat ik tot nu toe 'een nieuwe mei' mag meemaken zijn er misschien een kleine 70 die ik bewust beleefde. 
Deze van 2017 en die van 1947 (de warmste zomer ooit in Nederland) ervaar ik waarschijnlijk het bewustst. 
Toen werd ik 5 en kreeg een bolderkar met rode rhododendronbloemen versierd. 
Nu ik 75 word zie ik zo'n uitbundige, weelderige en gezonde groeiexplosie van lentegroen als nooit te voren.
Alles oogt nèt even robuuster en veelbelovender dan voorgaande voorjaarsjaren. Niet alleen in de rondom aanwezige 'natuur' maar ook in de borders en in de kas staan de ontluikende planten en zaaisels in de startblokken voor een bovennatuurlijke prestatie, lijkt het wel.
Nu schoot mij een prognose te binnen die ik jaren geleden las die voorspelde dat hoe meer ppm CO² er in de atmosfeer zou zitten hoe beter de 'agrarische opbrengsten' zouden zijn: dat was ook wel nodig voor het voeden van de groeiende wereldbevolking. 
Inmiddels is de mythische  grens  van 400 ppm overschreden!
Volgens sommigen een dramatische mijlpaal, volgens anderen nieuwe kansen voor planten en dieren. 
In combinatie met de wereldwijde opwarming wordt de assimilatie en de fotosynthese via bladgroen kwalitatief en kwantitatief geoptimaliseerd. 
Biologieles 1: de plant
Kortom, hoe meer CO²gas in de atmosfeer hoe hoger de opbrengst in zuurstofproductie ( O²) en glucose voor de opbouw van alle bladgroene planten; van mini-alg tot tropische woudreus.  ( Hoe meer CO² hoe beter? )
En van uitbundig plantenleven profiteert de hele planeet: ook de dierenwereld.
Meer bloemen = meer insecten = meer insectenetertjes etc.



En bij die dierenwereld horen ook De Mens en de knut.
Nogal ingewikkeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten