maandag 23 februari 2009

Kronkel 3

OPEN BRIEF AAN JOPIE HARMEYER- van GEEL De Kronkel zit 'em daarin dat de geadresseerde geen e-mail, geen internet, neen geeneens een computer heeft........daar bedenk ik nog wel wat op! Lieve Jops, Mijn oudste nichtje. Oud betekent niet dat je oud bènt maar dat het voelt alsof je een grote voorsprong in de Geschiedenis hebt. Toen ik klein (henkeman) was heette je Tante Jopie -onverbrekelijk verbonden met de grote Oom Joop-. Toen ik groot (?) was geworden werd het héél voorzichtig "Jops".......en ik vergiste me nog wel eens. Nu niet meer! Bij de Wolffenspergertjes begonnen ze hun ouders al vroeg bij de voornaam te noemen: Mieneke voor en Evert na. Dat was voor mij een brug te ver. De "Revolutie van the sixties" is aan mij voorbij gegaan, ik had leukere dingen aan mijn hoofd in Garmerwolde. Gistermiddag was ik met onze Truska te gast in Breda. Bij het opslaan van het eerste fotoalbum vielen alle tijdbarrières weg: je kwam op stoom bij Opa Baard. Vooruit èn achteruit in de tijd, het deerde je niet: Verhaal!! Pikante -scabreuze-détails, historische contexten, persoonlijke herinneringen en individuele voorkeuren (mijn vader!Hij is vandaag 102 jaar geleden geboren).......je schroomde niet!! Dat schreeuwt om een vervolg, volgens mij weet je er meer van! Voor ons kleurde je met verve een stukje(sorry,wat een woord) identiteit in waar nog blanco contouren waren. Als je ouder wordt moet je bewust je toekomst creeëren, zegt Dineke, en gelijk heeft ze, maar de puzzelstukjes van toen stukje bij beetje op z'n plaats zien vallen, incl. al die persoonlijke noten, geeft een bevrijdend gevoel. Vragen worden Antwoorden. Als mens schiet je wortel. Naast Schooten heb je natuurlijk Tamminga's, Basten en de Vriezen........het wordt een heel mycelium. Maar dominante genen, tsja ze laten zich toch gelden. Dank. Henk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten