donderdag 27 december 2012

Citaat (1)

 
 
 
 
 
JOB
 
 
" Enkele jaren geleden beklaagden enkele erudiete cultuurpessimisten zich er in een televisieprogramma over dat de jeugd van tegenwoordig niet meer leest en de grondslagen van onze cultuur en beschaving nog nauwelijks kent, alsmede niet in staat is verwijzingen naar of ontleningen aan de Bijbel in het juiste perspectief te plaatsen. Zo zou de hedendaagse puber volgens wijlen Rudy Kousbroek bij het woord  'Job' eerder aan een vakantiebaantje denken dan aan de gekwelde figuur uit het oude testament, van wie hij, o schande, zelfs nog nooit gehoord heeft. Welnu, in de kringen van kwakzalverijbestrijders wordt zo'n fout echt niet gemaakt maar denkt men bij lezing van dat woord onmiddelijk aan een opgewonden advocaat uit Ridderkerk die te vuur en te zwaard Neerlands chiropractoren verdedigt en vertegenwoordigt: Dames en Heren hier is...... mr Job van Broekhuijze, in medische tuchtzaken advocaat van dubieuze en/of onbevoegde geneeskunstbeoefenaren." *)
 
 
Van zulke teksten kan ik smullen; de lagen die in een paar zinnen verpakt worden vermeen ik alle te kunnen doorgronden, sterker nog, de associaties gaan bij mij van hoog naar laag en van links naar rechts. Dit zijn teksten die ik zelf had willen schrijven als ik alles had geweten van alternatieve genezers, kwakzalvers, de Bijbel, Rudy Kousbroek, hedendaagse vakantiewerkers, rechtspraak en advocatuur. Zelf gooi ik nog wat medisch-cultureel erfgoed in de strijd.
*) citaat uit Ned. Tijdschrift tegen de Kwakzalverij, nr 3; jaargang 123 blz. 13.
 


Zo komen alle job's uiteindelijk bij elkaar, nu nog aan Tamila uitleggen



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten