dinsdag 17 december 2013

Grap 2013 (15)

Zal ik mijn consumentenbondabonnement opzeggen?

Vanaf het prille professionele begin (1969) van mijn  éénmanszaakje in 's -Graveland was ik een -door de producent gewaardeerd- promotor van de geheel vernieuwde en vernieuwende biologische tandpasta die Parodontax heette. Hoewel ik zo mijn twijfels had over dat begrip "biologisch" -wat een onzin kreet- wilde ik bewust progressief de trendbreuk aangeven t.o.v. mijn voorganger, dokter Karis, met zijn 19e eeuwse tandpoedertjes *). De principiële poederpoetsers hadden schitterende gebitten; het waren de aristocraten van de landgoederen met een eeuwenlange traditie van de elitaire gebitsverzorging. Voor de sociale tandheelkunde zoals ik die meebracht uit Groningen was het een minder bruikbare methode voor de thuiszorg met kinders en zo. 


Meneer Verbruggen verkocht de asba (rood / groen) poeders nog tijden lang in zijn multi-toko: boekhandel / speelgoederen / drogisterij-artikelen / rookwaren / kantoorartikelen / geneesmiddelen en homeopathica. Nu heet het daar 'Snackbar Noordereind'. Tot op de dag van vandaag krijg ik van de producent als dank voor mijn levenslange professionele-parodontax-promotie (inmiddels heb ik iedere onderzoeker daar overleefd)  gratis specimina -zeg maar proeftubetjes- om onze privé dentitie te onderhouden, onze gingivae te conserveren en de paroproblematiek verre van ons te houden (ontstoken tandvlees kan ook leiden tot vaatlijden, incl. cardiologie- en dementieproblematiek). Sinds vorige week kun je ook retina-degeneratie en nog tig andere aandoeningen voorkomen door te poetsen met parodontax.

Maar nu de frustratie van deze eeuw: de Consumentenbond, zeker ook míjn bondgenoot in kwaliteitsbewaking, komt met een tandpastatest 2013;  
wat schetst mijn verbijstering: Parodontax bungelt onderaan!









Als je het hele artikel doorneemt (ja, hallo, wie doet dat nu nog?) kun je lezen dat de goedkopere en vergelijkbaar effectieve pasta's zijn voortgekomen uit de resultaten van alle research in de laboratoria die Parondontax en Sensodyne blijven ontwikkelen. Met andere woorden: oppervlakkig gezien zou je bij de Hema met Everclean à 0,50 cts per tube (financiëel-)beter af zijn dan met Parodontax à 2.95 per tube!
Weet dan dat je freewheelt op de onderzoekers van de GSK-laboratoria. En dus indirect op die principiële parodontaxpoetsers in Huddinge, Amsterdam, Hilversum en Kortenhoef!
Natuurlijk ga ik mijn consumentenbondabonnement niet opzeggen want de "kort-door-de-bocht" conclusies kloppen. Ik geef alleen geen gehoor aan de oproep de aller-allergoedkoopste tandpasta aan te schaffen. En jullie dus ook niet!!

*) ook in de 21ste eeuw nog verkrijgbaar via internet!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten