dinsdag 22 december 2009

Kronkel 17

Ben ik nou zo slim of zijn hun nou zo dom? ( Louis van Gaal ) .
Op 20 december 1951 zat ik (molenaarszoon van 9) met mijn moeder(-ziel) alleen rond het ronkende kolenkacheltje bij de kerstboom toen in Idahoo U.S.A. de eerste kernenergie werd opgewekt in de EBR1-reactor volgens E=mc² . Wist ik veel, daar op het wintersbesneeuwde Uterink.
En ja wel: 58 jaar later is het zover. Wij gaan over op ATOOMSTROOM.nl; er is tussentijds wat gesleuteld aan de techniek en de efficiency, aan veiligheid en hergebruik van afval. Het is het enige kortetermijn alternatief dat 's mensen energiebehoeften kan bevredigen. En het ìs 100% CO2 vrij.
Ik geloof werkelijk dat het hovaardij is te denken dat de mens de klimaatveranderingen op deze planeet kan sturen. Maar het is wel van levensbelang het CO2-gehalte in de atmosfeer niet ongebreideld te laten stijgen, de zeeën te laten verzuren en te ontvissen; de regenwouden niet te ruimen en halve continenten te ontbossen; de mineralen en andere grondstoffen niet òp te gebruiken voor volgende generaties. Werp-maar-weg-maatschappij: stop!
Rentmeesterschap heette dat in de Bijbel, duurzaamheid zegt de postmoderne humanist.
Mark Lynas in Milieudefensie Magazine nov. 2009: " ik durf zelfs te beweren dat het principieel afwijzen van kernenergie de grootste fout is die de milieubeweging ooit heeft gemaakt. Dat heeft de deur naar meer kolencentrales opengezet. We hebben het aan de antikernegergiebeweging te danken dat er nu miljarden tonnen CO2 de atmosfeer in zijn geblazen. Achteraf was dat een slecht idee".
Dus over 58 jaar allemaal aan de kern(fusie)energie. Gaat Onze kleine Pien in 2067 in een schone, leefbare wereld met pensioen?
Er is geen energiecrisis en er is geen klimaatcrisis: er is een bevolkingscrisis.
Ben ik nou zo dom of zijn hun nou zo slim?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten