woensdag 2 november 2011

Allerzielen 2011

2 november 2011: Allerzielen, Sterfdag, Dankdag en Belofte voor de Toekomst! *) In de Rooms-Katholieke traditie wordt vandaag Allerzielen gevierd. Wij (oecumenisch- en andersdenkenden) denken vandaag ook terug aan wie dit jaar gestorven is van degenen die ons dierbaar waren. . Het Toeval wil dat we dit jaar op deze gedenkdag ook het afscheid van mijn moeder (Omoe, Diete, Grietje) vieren....durf ik bijna wel te zeggen.
Twaalf jaar geleden! . De Reformatorische traditie viert vandaag de Dankdag voor 't Gewas en werk. Ik ben er in opgevoed en vierde het mee: t/m een avondlijk Kerkbezoek! Het blijft tot de dag van vandaag zinnig om stil te staan bij de gremia die ons in leven houden. Stilstaan in dankbaarheid en denken aan duurzaamheid. 't Kan blijkbaar ook zonder God. . De Joodse traditie heeft een veel langere geschiedenis en een geheel eigen overlevingsvisie: Bij de Dood hoort het Leven. De keuze is altijd "pro-life" (niet in EO-zin): LeChaim, op het leven! Mooier zou mijn moeder het zich niet hebben kunnen wensen. Twee zielen kruisten elkaar. Terwijl zij weggleed uit dit leven zag Pien Marijn het levenslicht als oudste dochter van haar oudste kleinkind. LeChaim. . In het Joodse denken begint een (feest-)dag altijd de avond ervóór. De sabbat begint op vrijdagavond en eindigt op zaterdagavond. In Jeruzalem begint het Nieuwe Jaar -zonnecyclus- in de herfst. Rosj Hasjana was het op 29 september: het nieuwe begin terwijl de herfst (avond) en de winter (nacht) nog moeten beginnen. Altijd weer verwachtingsvol gebaseerd op hoop. Zo kwam je duizenden jaren in de woestenij wel door. Het is nu 5772 . Nog steeds neem ik dezer dagen emotioneel afscheid van mijn moeder maar de belofte van de voortgang van het Leven heeft de overhand. Een hele nieuwe generatie komt aangestormd. De belofte heeft een naam gekregen: Pien en Stijn en Julius en Kira en Ellis en Maud en Selma en.. . Op zo'n soort dag kan ik echt heel gelukkig zijn; dat moét ik gewoon even delen
.
.
. *) Het komt maar sporadisch voor dat dit alles op één dag valt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten