dinsdag 22 november 2011

Nieuw woord (15 - 41 )

Nee, het kalenderjaar is nog niet helemaal voorbij maar het onderzoek naar de nieuwe woorden van 2011 heb ik wel zo'n beetje afgerond. Wat er na vandaag nog bijkomt pakken we mee bij 2012, Deo Volente.
De meeste van mijn lokale volgers lezen natuurlijk ook wel eens een krant, ze (kijken) zien het NOS-Journaal met regelmaat (Uitzending-gemist) en sommigen luisteren zelfs weleens (naar) Radio 1. Dan weet je dus wel zo'n beetje wat er speelt in Kikkerland. Kira vraagt haar vader om de digiradio 's morgens alvast op Radio 1 te zetten op de dagen dat ik kom oppassen; kijk, zo heb je ongemerkt een voorbeeld functie als Opa gekregen. Dat het beklijve!
Maar, let op, er zijn vanuit den vreemde heel veel mensen *) die dit blog lezen en niet in staat waren het Nieuwe Nederlands op de voet te volgen in de afgelopen maanden. Voor hen is deze opsomming. Voor een eventuele verklaring eerst maar eens naar Google en anders even bellen, dan hebben we er een goed gesprek over.

In willekeurige volgorde, geleend en gespot en zelfgekozen:

  1. Caviapolitie.
  2. Plaszak.
  3. Plaszakautomaat.
  4. Knoflookrepubliek (=2010: siësta-economie).
  5. Bakfietsmoeders.
  6. Burkaboete.
  7. Babyborrel.
  8. Verkeukering (veel te vaak in keuken eten i.p.v. eetkamer).
  9. Actieve veelpleger (=2010: draaideurcrimineel).
  10. Kijkersfile. (Stilstaan bij andermans leed).
  11. Spookburger (geen sofinummer).
  12. Infobesitas.
  13. Bezuinigingsinvestering= vraag het meneer Bentveld.
  14. Bloemkoolwijk.
  15. Cocaïnewasserette.
  16. Emocratie ( alle facebook- en twitter-effecten,Tahrirpleindemocratie).
  17. Bedrijfspoedel.
  18. Wildbreien.
  19. Boemerangkind (=20).
  20. Kangaroestudent (=19).
  21. Dakboer (iemand met een dakterras vol groente en fruit).
  22. Schoolbelbaan. (tussen begin- en eindbel-baantje).
  23. hbkindje (hoogbegaafd, oei, wie niet?).
  24. Columnistiek = zoiets als blogisme.
  25. Sjoemelprofesseren (2011 al 3 stuks, topje ijsberg?).
  26. Pareidolia (oud woord, maar recentelijk herontdekt).

Voor aanvullingen houd ik mij zeer aanbevolen!

Nu blijft de spannende vraag: voor wie is dit lijstje bestemd? Nou, vergis je niet. In den vreemde wordt hier reikhalzend naar uitgekeken. Wij hebben ruim 1500 lezers in meer dan tien landen. Opvallend detail: alleen op het Noordelijk Halfrond worden mijn woorden gespeld, dat zegt meer over het Zuidelijk Halfrond dan over mij, denk ik dan maar. Verbaas je over de statistiek:

*)

Kijk, zo wordt het misschien verleidelijk om er geld voor te vragen ;-)

Naschrift: van Dale zèlf heeft een "woord van het jaar" laten verkiezen. Het kwam niet eens in mijn lijstje voor dit jaar voor:

Weigerambtenaar= Winnaar 2011

(update 28 november)

1 opmerking:

  1. Haha, heel vermakelijk. bloemkoolwijk?! infobesitas, kostelijk!

    BeantwoordenVerwijderen