woensdag 16 november 2011

Evolutie (32)

Eereergisteren kwam Sint Nicolaas aan, aangereden over het Damrak, hoog te paard. Gelukkig maar, anders had ik hem niet gespot temidden van de golvende massa's. Hij en de schimmel hebben inmiddels weer andere namen dan vroeger, vernam ik uit geïnformeerde bron. De Hoofdstad had alles uit de kast gehaald om er weer een groots kinderfeest van te maken: letterlijk alle straten rond het centrum had men afgesloten voor andersdenkenden, althans voor diegenen die andere voornemens hadden dan het begroeten van de goedheiligman. Maar wat schetst mijn verbazing toen ik Zijn rooie muts (voorheen de Mijter) deinend boven de kinderkopjes, ontwaarde. Hij was getooid met een soort Amsterdammertje op Zijn Hoofd. Naar verluidt hield men hiermee de moskee tevree want daar houden ze niet zo van een Kruis, typisch, vanuit de Synagoge hoorde ik nog nooit klachten over deze folklore. HMNGW (het moet niet gekker worden)! Wat ik daar van vind? Nou, ik vind Leeuwarden dan heel wat principiëler. Het Turkse Myra was ten tijde van de redding van de drie kinders uit de worstmachine toch echt onder gezag van de patriarch van Constantinopel; dat zie je gewoon goed terug bij de Friezen, en zo hoort het natuurlijk.

INTOCHT van SINTERKLAAS in LEEUWARDEN
En dan nog dat ongehoorde gezeur over zgn. racistische Pieten!

Zoals een echte neger zei: "Ik vind ze wel komisch, ik zie er alleen maar zwartgeverfde witte mensen in; ik vereenzelvig mij daar helemaal niet mee; trouwens ze zijn alleen maar leuk en handig". Zo denkt Zachi er ook over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten